Heel vroeg vertrekken we naar Kiel. Om half één moeten we ons melden om in te schepen op een van de schepen van de Color Line. Om 14:00 uur zullen we afvaren richting Oslo. We hebben een hut gereserveerd en ons ingeschreven voor een diner- en een ontbijtbuffet.

Heel vroeg was om 5 uur al. De 2 uur extra reistijd hadden we gewoon keihard nodig door files richting Hamburg. Op de boot (nou ja zeg maar drijvend luxe hotel) de hut geïnspecteerd, toilettas vergeten, dus tandenborstel en tandpasta gekocht. Pizza voor lunch, daarna uitbuiken op ligbedden op het helicopterdeck!

Hoe luxe kan je het hebben? Om half 7 stak de wind op en waaiden de lege bedjes weg.

's Avonds een Grand Buffet met flesje Cremant d'Alsace bubbels. Heerlijk geslapen onder Remi.... (stapelbed!).

Meteen een pittige etappe wacht ons: 390 kilometer via Hamar en Elverum naar het oude mijnstadje Røros. behoort tot het Unesco wereldcultuurerfgoed. We verblijven hier 2 nachten in het Quality Røros Hotel

Na een heerlijk ontbijtbuffet aan boord om 10:00 uur vertrokken uit Oslo. Helaas een regenachtige dag maar goed voor ons op het helideck verbrande huidje. Het was een eind rijden maar wat is Noorwegen toch weer mooi! Net als 2 jaar geleden op de eerste dag al een eland gezien.... maar dit keer geen echte, maar bij onze lunchstop. s'Middags over een mooie weg doorgereden naar Røros. Na het buffet (zijn ze hier dol op) nog een wandeling gemaakt door het dorp en het oude mijnwerkersstadje.

Gewacht tot het donker werd om naar bed te gaan. Hebben dat maar opgegeven. Het wordt  hier niet donker.

Rustdag

Wat een prachtig plaatsje dat Røros. Teveel te doen en te zien in één dag. De keuze is gevallen op een bezoek aan de Olavsgruva Mine en de SmeltHytta.
Bij beide een engelstalige rondleiding gekregen. In de kopermijn zijn we met onze helmpjes op de diepte ingegaan om te kijken hoe de mijnwerkers jarenlang hun werk hebben gedaan.

In de smelterij hebben we gezien hoe het kopererts tot zuiver koper werd verwerkt. Inclusief een echte demonstratie.

Erg indrukwekkend. Nog even geshopt maar gelukkig gaan de winkels al om 17:00 uur dicht. Heel veel mooie spullen.

Via Selbusjøen over de 'rendierroute' naar Steinkjer (276 km). We overnachten in het Tigvold Park Hotel.

Voor het ontbijt (buffet) eerst nog even wezen zwemmen. Vervolgens over hele mooie wegen naar het noorden gereden. Constant op de uitkijk naar elanden en rendieren. Helaas nog geen gezien. Soms valt er een buitje maar verder lekker zonnig weer. Onderweg lekker gepicknickt langs een rivier en geshopt in een grote Noorse supermarkt. Vast ingeslagen voor het buffet als we terug zijn.

Door het Namdal, langs de rivier de møsjoen, gelegen tussen de hoge bergen aan de Vefsnfjord (272 km). Overnachting in Fru Haugans Hotel.

Als alternatief van de E6 een ommetje gemaakt rechtsom het water, i.p.v. de E6 die linksom ging en daardoor onderweg prachtige 6000 jaar oude rotstekeningen gezien van o.a. de eerste man op skies en een rendier op ware grootte. Verder vandaag de loop van de zalm gevolgd. 3 watervallen met bijbehorende zalmtrappen zodat ze terug kunnen keren naar hun geboortegronden stroomopwaarts om zich voort te planten.

Zalmaquarium bekeken. Wat zijn die vissen groot! Je zal ze moeten fileren (Mar). Gelukkig hebben we vanavond een buffet, dus de zalm zal er ongetwijfeld gefileerd liggen (en gekookt of gerookt of gemarineerd of .....). Net als de haring, garnalen en forel. Verder uiteraard de Kjottballen, elandworst en nog heel veel meer lekkers. Dat kunnen die Noren wel.